Sunday, July 27, 2008

ماى فرست انترفيو

بعد ماخرجت كلمة الامتياز من بق الاسود الاربعة اللى كانوا بيناقشوا معانا المشروع ... وبعد ما طلعنا اتصورنا وكلنا والحوارات بتاع اخر يوم دى ... روحنا البيت على نغمة عبدالحليم يا اخواتى يااهلى ويا جيرانى انا عايز اخدكم فى احضانى ... وكان الحضن الكبير طبعا من نصيب السرير ... بعد اسبوع العذاب اللى عدى علينا ده ونمنا وصحينا وبعدين نمنا وصحينا برضه واخر مازهقت قلت اصحى شوية كتير علشان اعرف انام تانى

وعدت الايام والليالى ... ومرت شهور وسنين وصحيت من النوم فجاة ببص فى النتيجة ... ايه ده ... مش معقول ... النهاردة 16/7 ... انا نايم بقالى يومين ... بسسسسسسسسسسس

المهم بعد ما صحيت بقى ... وبدات حواسى تشتغل وبدات ادرك حقيقة الوضع اللى انا فيه ... عرفت الحقيقة المرة ... انى اصبحت رسميا واحد من تعداد العاطلين فى بلدنا المحروسة من عين الحسود ... وبدات استفسر عن حقوقى وواجباتى وعن مهام عملى الرسمية كعضو جديد فى حزب العاطلين ... وقبل ما افكر كتير اتصل بيه زديقى "انت فين ياعم .. العيال هتتقابل النهاردة على القهوة .. انت بتستعبط واللهى " قهوة ايه ياعم بس دلوقتى ... اقفل يا حازم

قفل حازم ... ولقيت فى افاه تليفون ..." ايوة يابنى ابعتلى السى فى بتاعك علشان الشركة عندنا عاوزة ناس جديدة ادخلك معانا " ... ايه ده اشتغل بواسطة ... لا على جثتى ... " ابعتلك السى فى امتى يا ابراهيم " ... " ماشى ياعم بليل بالكتير يكون عندك " ...

وطبعا قعدت مستنى الو جديدة ايوة يابنى تعالى الشركة بكره ... وتانى يوم بليل ... لقيت ايميلين مبعوتينلى من معيد عندنا فى الكلية
... Send Me your contact information ASAP
قعدت انا ادور بقى يعنى ايه الكلمة الاخيرة دى بتاع ييجى ساعة كده ... لحد مانزل عليه الالهام وعرفت انها
As soon as possible

والظاهر زهق من كتر ما استنى وانا ببعتله تليفوناتى والكلام ده لقيته ضايفنى على الايميل ... وبيسالنى او عاوز انزل اشتغل انستركتور مكانه علشان هوه جايله شغل تانى ومش فاضى ... ده انا مطلوب بقى وماعرفش ... وبعدين فى الراجل اللى اديته السى فى ده ... لا ياعم فكك ... واللهى يا باشمهندس انا داخل فى حوار تانى كده ومش هينفع ...

المهم عدى يومين وتلاتة والرابع وراهم ومفيش ولا حس ولا خبر من قريبى ... وانا طبعا مينفعش اساله ... قوم ايه لقيت زنتو اول الدفعة بتاعنا بيقولى فى شغلانة جايالى بس انا مش هينفع اروحها ولو عاوز تروح قولى بس ... بس خد بالك فلوسها مش اد كده ... قلتله ياعم احسن من قعدة البيت ...

بعت السى فى بتاعى للراجل وبعتلى ايميل بعدها بيومين بيقولى فى انترفيو يوم الاحد الجاى اللى هوه كان امبارح... ورحت وكنا ولدين وخمس بنات ... وكالعادة طبعا السيدات اولا ... وقعدنا ملطوعين انا وصاحبى ده بتاع ساعتين كده ... بس قعدتنا فكت الواحد شوية ...

وجه دورى ... ودخلت ... وضحكت ... لالا لحقت نفسى الحمد لله قبل ما افطس على نفسى من الضحك ... مش عارف واللهى كنت هاضحك ليه بس هيه جت كده ... المهم الراجل بصراحة كان فوق الذوق بشوية ومكانش ناقص القعدة غير كوبايتين شاى وحجرين شيشة ... وقعد يسالنى فى شوية حوارات كده وانا ماشى معاه ... مش عارف بقى فى السليم ولا لأ ... بس كنت حاسس انى لحد دلوقتى ماشى كويس ... وقبل الاخر بشوية حسيت انه خلاص هيقولى مستنيينك فى الشركة بكره بعد المغرب ... حاكم انا احب اشتغل بليل اوى يعنى ... وفجاة بدا العك الازلى ..." انت شايف نفسك فين بعد خمس سنين "... واللهى انا شايف نفسى تيييم ليدر ..." ياراجل .. ده انا بقيت تيم ليدر بعد سنة واحدة بس " ... احم احم ... ايه ده هيه حاجة صغيرة كده ... ماعلينا ... المهم عادى يعنى بتحصل فى احسن العائلات ...وجه السؤال الاخير اللى عرفت بعد كده انه كان عرض الشغل ... تحب تشتغل فى البى اتش بى ... لا واللهى يا باشمهندس ما احبش ... هههههههههههههه ... اصلى بصراحة حبيت اتنطط حبتين ... وبعد ما شفت على وشه خيبة امل صغيرة كده ... رجع تانى يهزر وجابلى سيرة واحد جامد عندنا فى الدفعة انه لسه هيطحنه فى الانتر فيو ... فيما معناه يعنى انه يانا يا هوه بقى... وعدى اليوم على خير ... ولما صاحبى اللى بعدى دخل عرفت بقى ان لما سالنى عاوز تشتغل فى البى اتش بى كان عاوزنى اقوله ايوة ... يقوم هوه قايلى طيب ذاكر كذا وتعالالى ... والحمد لله انى مقلتلوش ايوة لانى اصلا بكره البى اتش بى

ورجعت وانا برضه عمال بضحك ... مش عارف ليه ... بس حسيت انى مش وحش اوى يعنى ... بس المشكلة كلها فى الغباء المستوطن جوايا والمتمثل فى عدم استغلال الفرص ... فين وفين بقى افتكرت ان النتيجة لسه ماظهرتش اصلا ... وعلشان كده بقى الناس كانوا بيقولولى انت مستعجل كده ليه يابنى

20 comments:

ReEm said...

هلا بك في عالمنا المتواضع

مبروك على التخرج

وانت بتوصف حال كل متخرجة ومتخرجة

على فكرة كلنا كدة كنا مستعجلين

و متصربعين و بقى عايزين الفرص و الشغل

بس لواقع شيء اخر

ان شاء الله الشغل يجيلك و تشتغل

قريب وبسرعة بس بعد ماتاخد الشهادة الاول

هو صحيح انت قدمت ازاي من غير نسخة من وثيقة التخرج ؟

اكيد كتبت في السي في انك خريج اتخصص الفلاني

بس مافيش اثبات

ازاي الشركة ماشاء الله قبلت واتعملك

انترفيو كمان

مش بقر والله ماشاء الله والله اكبر

بس مستغربة جدا

ReEm said...

اسفة على الاخطاء الاملائية دي

و مكسلة اصلحهااسفة معلش

و ربنا يوفقك بشغل كويس

Eldebug said...

reem

الله يبارك فيكى ... وفعلا فى حاجات مابنشوفهاش غير لما بنعيشها
بس على فكرة الشغل موجود مش زى ماكانوا بيقولوا ... هيه بس المسالة محتاجة شوية تعب فى الاول

وبالنسبة بقى لشهادة التخرج ... فانا هندسة قسم حاسبات وتحكم وانا فكتنى من التحكم وركزت فى الحاسبات ... مبرمج يعنى ... وفى الحالات اللى زى دى مش المهم انت معاك ايه المهم انت بتعرف تعمل ايه
ومع ذلك الشركة دى هيه اللى كانت طالبة ناس حديثى التخرج ومكنتش مركزة فى الشهادات لان صاحبها دكتور اصلا فى الكلية فى قسم ميكانيكا ... ومتساليش هوه ايه علاقته بالبرمجة

وبعدين ياستى ولا يهمك من الاخطاء الاملائية ... دى حتى بتساعد على التركيز

شرفتينى بالزيارة

rovy said...

الف مبروووووك على التخرج والامتياز
حقيقى تستاهل كل خير .. ربنا يكرمك و يوفقك دائما ..
ان شاء الله توفق فى الشغل و ربنا ييسر لك الامور و تحقق نجاح فى العمل و فى كل حياتك و مستقبلك يا رب دايما ..

دمت بكل خير و سلام

تقديرى و تحياتى

Alkomi said...

كل عام و انتم بخير بمناسبة شهر رمضان الكريم

رمضان كريم اعاده الله عليكم بالخير و اليمن و البركات

ليك فانوس عندي تعالى خده بسرعة يالا

Empress appy said...

كل سنه وانت طيب يا فيلسوف قولت اجى ارد لك الزيارة ولو انك مختفى من كتير ومش فاهمين ليه

ojg said...

ليه بس كده يابني فكرتني
أهو أنا بقى
مرة من ذات المراير اتلطشت في نافوخي وبعت السي في بتاعي لخمسمية ستة وتلاتين شركة مع بعض من غير ما اعرف مين بيشتغل في ايه
على أمل اني ألاقي فرصه كويسة
وإذ أفوجيء ان واحد ابن حلال بيتصل بيا وبمنتهي الأدب بيقولي وتشرفينا وبتاع وانترفيو وحاجات
قلت يا مسهل
وقعدت اذاكر طول الليل وobject oriented و DataBase وكل حاجة وأي حاجة زي العادة يعني في الانترفيوهات
وكالعادة برضو من القلق ماعرفتش انام
(الكلام ده كان زمان قبل ما اتعود وجسمي ينحس من الانترفيوهات،، دلوقتي مش بقلق للصبح ولا حاجة ،، بنام بس بفضل أتفزع طول الليل)
المهم يعني لبست الحتة الشياكةوروحت الشركة ودخلت الانترفيو وهووووووب
لقيت واحد حافظ السي في بتاعي ومعاه واحد تاني واسئلة وطحن وأنا أعصر في دماغي لغايه ما انتهى سيل الاسئلة
وقالي مبروك انتي اتقبلتي وتقدري تستلمي شغلك من بكره
وإذ فجأتن لقيت الراجل اللي حافظ السي في بتاعي بيسألني ايه رأيك في الPHP قلتله ابن حلال ياخويا بس أنا مابحبهوش قاللي ليه بس وقعد يشرحلي قد ايه الاوبن سورس حلو وان المستقبل كله كده
وانا على كلمة واحده ماخدوش يا بابا ماخدوش
قاللي طيب بعد اذنك اتفضلي معايا
وقعدني على مكتب وقاللي ياللا اعملي الداتا بيز اللي عملتيها في الانترفيو بس بال PHP و MYSQL قلتله مين؟؟ فين؟؟
ياباشمهندس انا ماعرفش مين بيقول ايه فيهم
قالي ولا يهمك عندك النت نزلي انشالله كتب وافتحي مواقع وهجيلك كمان ساعة تكوني خلصتي
انا فضلت فاتحة بقى لغايه ما هو مشي
ساعتها فكرت اقوم امشي
بس قلت وماله اديني اجرب نفسي في الزنقة دي
وكنت متأكده اني مش هعمل حاجه
خاصه اني بجد عمري حتى ماشوفت حاجه مكتوبة PHP أصلا
المهم قعدت اقرا في مواقع ونزلت كتابين وبتاع لقتني ماشية شوية
عملت الداتا بيز بتاعت الMYSQL وكانت تافهه جداااا وبعدها بشوية بدأت بقى اعمل الPHP وأنا قاعده اضححححك على نفسي
وفي خضم هذا الأمر لقيت الراجل جاي يقولي ها؟؟؟؟
قلتله هااااا ايه؟؟
قالي ايه رأيك في الPHP قلتله سهله بس انا بكرهها قوي
قاللي طيب كملي ياللا ربنا معاكي
اتفرست من اصرارهم
مش عارفه بجد ليه كملت
مع اني عمري ما كنت هشتغل معاهم
بس خلصت المطلوب مني
والراجل قاللي هاا؟؟ شوفتي ان الPHP كويس
قلتله بنفس بروده كويس لأصحابه بقى :)
قالي طيب خدي الassignment ده بقى
بس هاتخلصيه امتي؟؟ ساعتين كويس؟؟؟
قلتله مين؟؟؟؟؟؟؟
لالالالالالالالالا
أنا همشي دلوقتي واجيلكو بكره (وفي سري أه وماله يبقى عبيط اللي يجيلكو برجليه)
قالي مممممممم
طيب بصي انا هديهولك وتخلصيه وتجيبيه معاكي بكره
قلتله وماله
سلاموووو عليكوووو
يا باشمهندسة استني هو انتي خدتي الشغل؟؟
معاكي فلاشة؟؟
(حسبنا الله)اتفضل حضرتك
وقولتله تاني
بس انا مصرة اني مش بحب الPHP
رد ببرود يحسد عليه وابتسامه منتهى اللزوجه
هتحبيه هتحبيه
اخدت الفلاشة من هنا
وقفلت تليفوني لمدة اسبوع كامل
ورحم الله امريء مابيحبش الPHP

Eldebug said...

rovy

الله يبارك فيكى .... وربنا يكرمك انتى كمان يارب

ايه رايك فى الرد السريع ده ... ملحقش يعدى شهر على تعليقك

Eldebug said...

محمد الكومى

وانت طيب يا كنج ... وجايلك حالا

Eldebug said...

appy

اهلا بالكبيرة ... معلش واللهى اصلى من النوع اللى لما بيركز فى حاجة بينسى الدنيا وما عليها ... وكنت شغال جديد فقلت اركز شوية ... وكل سنة وانتى طيبة وربنا ميحرمناش ابدا من طلتك على المدونة

Eldebug said...

ojg

ايه ده ... انا مش مصدق عنيه (هيه بتتكتب ازاى - ماعلينا ) ... زميلة ... واللهى بجد فرحت جدا وانا بقرا (ماتقريهاش غلط ) وانا بقرأأأ تعليقك ... من الواضح كده يا اختاه اننا كلنا اجتمعنا على كره البى اتش بى ... ومن الواضح برضك اننا بنتعلق بده كامل اخير انه يفرق مابينا كمهندزين حاسبات عن المبرمجين اللى ماليين البلد واللى شكلهم كده هيقعدونا فى بيوتنا حتى الITI بقت بتقبل من تجارة وحقوق اكتر مابتقبل من حاسبات وهندسة ... يلا الارزاق بيد الله

كل سنة وانتى طيبة ويارب تكونى دايما بصحة وسلامة

وبما انى مش هاعرف ازورك فاتمنى انك تشرفينى دايما

rovy said...

كل سنه و انت طيب يا فيلسوف

رمضان مبارك عليك و علينا يااارب

وعلى الناس كلها ..

ياريت ما تغيبش علينا كثير كده و ياارب المانع يكون خير دايما

تحياتى

ka2en Makboot said...

كل سنة وانت طيب يا فيلسوف
والله انا مقصرة معاك ومع الكل بشكل وحش بس سامحني هو فترة تأمل تلاها رمضان والحمد لله روحانياتي عالية وده عندي احسن من النت فبعدت عن هنا

الف الف مبروك علي الامتياز في مشروع التخرج وعقبال التراكمي وربنا يرزقك بشغل في المجال والمكان اللي اتحبه بس احسن استغلال الفرص حاكم هي بتبقي كتير الاول وبعد كدا بتشح فاغتنمها

تحيـــاتى

Anonymous said...

معلش يعني من غير احراج هو يعني ايه php?

ojg said...

أنا حاسبات وسأظل للأبد حاسبات
وفرحانه اني لقيت اخ وزميل
وطبيعي لازم نكره اللغة الفظيعه اللي اسمها PHP دي
اصلها بتحسسني انها لغة من ليس له لغة
ما علينا
ها يابني طمني اشتغلت ولا لسه؟
وبعدين ايه مش هتعرف تيجي عندي دي؟؟؟
مدونتي دلوقتي مرشوشة بالرمل ومفروشة بالورود استعدادا لاستقبال زميل الكفاح الحاسوباتي الهمام
:))
هزعل لو ما جيتش رميت السلام
وماتخافش ماعندناش PHP
:))

Eldebug said...

ojg

انا الحمد لله قبلت فى الانترفيو ده واشتغلت معاهم شهر ونص لحد ما خلصت المشروع اللى كنت شغال فيه ... بس سبت الشركة الاسبوع اللى فات علشان مكانوش هيبداوا فى مشروع تانى قبل شهرين على الاقل وكانوا هيشغولنى شغل تانى
ودلوقتى مستنى الجيش بقى

Anonymous said...

وقبل الاخر بشوية حسيت انه خلاص هيقولى مستنيينك فى الشركة بكره بعد المغرب ... حاكم انا احب اشتغل بليل اوى يعنى ... وفجاة بدا العك الازلى ..." انت شايف نفسك فين بعد خمس سنين "... واللهى انا شايف نفسى تيييم ليدر ..." ياراجل .. ده انا بقيت تيم ليدر بعد سنة واحدة بس "

lol

بالتوفيق

Anonymous said...

بفضل أميغو! وظيفة كبيرة!

Anonymous said...

صباح الحرية،،

حبذا لو تضافرت جهودنا لمساندة إنتفاضة الشعب المصري

http://www.facebook.com/pages/mnashdt-ahrar-alalm-msandt-alshb-almsry/174885445889687

Unknown said...

صباح الحرية،،

حبذا لو تضافرت جهودنا لمساندة إنتفاضة الشعب المصري

http://www.facebook.com/pages/mnashdt-ahrar-alalm-msandt-alshb-almsry/174885445889687