Tuesday, July 1, 2008

وسط الطريق

لم اكن حينها اسير فى طريق جديد او اقف عند مفترق طرق ... فقط كنت اسير فى نفس الطريق الذى اعتدت عليه ... نفس البيوت والوجوه والابتسامات والقاء التحيات والتماسى والالتفاف حول بركة المياه الكبيرة وسط الشارع ... ولكنى توقفت فجأة ... لا اعلم الى اين انا ذاهب ... رفعت يدى الى راسى احاول ان اتذكر ولكن دون جدوى ... توهمت ان العيون تتجه نحوى فتظاهرت انى فقدت شيئا وعلمت بعدها انى لم اتظاهر ولكنى بالفعل فقدت ... فقدت حياتى ... حياتى التى اردتها وليست التى وجدتها

قالوا كل ما عليك هو الانتباه ... تاتى العبر دوما عندما تكون على استعداد ... واذا تمكنت من قراءة الاشارات سوف تتعلم كل ما تحتاجه من اجل الخطوة التالية ... ولكنى لم اكن دوما على استعداد ... ولم احاول ايضا ان اكون ... وقد يكون فات الاوان ... او لم يفت ... فمازلت ارى واسمع واتكلم ... واحيانا افكر ....اذا انا على قيد الحياة ... فلم لا تكون الحياة التى دوما اردتها ... فانا الان املك الحلم ولا يتبقى سوى القرار

كيف اهرب من هنا ... مازالت قدماى عالقتان ... ومازالت العيون التى صنعتها حولى تنظر ... ولازلت لا اذكر وجهتى ... اين الاشارات التى قالوا عنها ... انا هنا على اعلى درجات الانتباه والاستعداد ايضا ... ولكن لا يوجد شئ ... ولابد من قرار حتى لو بدون اشارة

اصعب الاختيار ... بين ما آلفناه ومانود الحصول عليه ... بين العصفور فى اليد والكنارى فوق اغصان الشجر ... بين ندم التمسك بالحاضر او ندم الهروب الى المستقبل ... ولكن لابد من الاختيار ... وحتى عدم الاختيار فهو خيار ... ولكنه اسوأها ... اسوا الخيارات

ارجوكم لا تنتظروا نهاية للكلمات ... فمازلت اقف هناك لا اعرف الى اين اتحرك ... قد تكون هى الاشارة ... ولكنى لازلت لا استطيع فك رموزها ...


-----------------------------------------------------------------------------------------

انا عارف انا مقضيها اليومين دول اعتذارات بس المشكلة انى فعلا مشغول هوه صحيح بكلام فاضى بس المشكلة انه مشروع التخرج ولازم الواحد يحس انه تعب فى حاجة فى الكلية قبل مايتخرج

حاجة تانية ناس كتير قالتلى ان كلامى مش مفهوم وقالولى لازم تغير طريقة كتابتك علشان الناس متزهقش منك ... وعلشان كده انا بعتذر للمرة المش عارف كام لكل الناس الزهقانين بس المشكلة انى عامل المدونة دى علشان اكتب فيها الكلام اللى ييجى فى دماغى ومش عاملها علشان الم زباين كتير يتفرجوا عليها ... واعذرونى برضه لانى مش هاقدر اتابع كويس لحد 14/7

17 comments:

كاميليا بهاء الدين said...

كل ماتمر به عادى جدا
الحياه مراحل وماتمر به مرحلة يمر بها كل انسان
وهى مرحلة قصيرة ،، لا تطول
فسرعان ما ستجد امامك اشارة توجهك الى الخطوة القادمة
وستبدأ فى التحرك بالفعل ،، بعد بعض من التفكير
وتدخل مرحلة جديدة
اكثر استقرارا ووضوحا لانك ستبدأ الحياه العملية
ان شاء الله

لا تفكر كثيرا
كل شئ بوقته

فقط استخير الله فى كل خطوة
حتى تشعر بالأمان


كل الاحترام

Eldebug said...

كاميليا

متشكر جدا على كلامك اللى يطمن القلب ده ... انا نفسى واللهى مافكرش كتير بس المشكلة ان موضوع التفكير ده عامل زى مرض كده لو بداتى مش هتعرفى توفقى وانا كمان اوفر اوى فى اللحظات دى

ربنا يسعدك يااااااارب

ReEm said...

هي دي الحياة و ده كله طبيعي

بس انت ريح دماغك وبطل التفكير الكتير لانه بصراحة بحس ساعات كتر التفكير هو اللي بيضيع و قت الانسان و بيدخله في متاهات و امور هو في غنى عنها

و ربنا يوفقك في تخرجك ومشروعك ان شاء الله

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

انا مازلت فى أول الطريق وانت فى المنتصف وهل وجدت البدايه الصحيحه
وكيف وجدتها لتصل الى النتصف
وربنا يوفقك وأكتب كل مايخطر ببالك
فـأنت حر
تحياتى لك

كيكى عوووووو said...

عوووووووووووووووووووووو انا جيت اتخديت
...........................
اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
اهى عيشة وبنعشها
.......................
المهم
....
ربنا معاك فى مشروع التخرج
ويوفقك ويكرمك ويهنيك ويسعدك
الهم ما امين
.................
عاجبتنى...
بتاعت مش فاتحها
علشان الم زبائن
ههههههههههههههههههههه
.......................
تعليقك عندى موتنى من الضحك
انت بجد زى العسل والله
...................
ومتغبش كتيررررررررررررررررررر
اوك
.....
الله معاك
هيا يا مزنجررررررررررررر
عووووووووووووووووو

Eldebug said...

reem

لا واللهى انا مش بفكر كتير للدرجة دى ... بس عندك حق فعلا التفكير الكتير بيدخلنا فى متاهات وبيخلينا نتردد فى قراراتنا

تحياااتى

Eldebug said...

رئيسة حزب الاحلام

مش عارف واللهى انا اصلا فى وصط الطريق ولا لسه فى اوله ... بس ساعات لازم نضحك على نفسنا ونوهمها اننا حققنا حاجة فى حياتنا ... ده الحافز اللى بيخلينا نكمل

شكرااا على مرورك
تحياتى وتقديرى

Eldebug said...

كيكى

واللهى انتى اللى زى العسل ... كفاية شوية الضحك اللى باضحكهم لما باجى عندك

ويارب يوفقك ويسعدك ويهنيكى ياااااااارب انتى كمان

تحياااااااااااااتى

nigro said...

مال لونك حزايني كده ليه يا ملّواني ؟
هي ناقصة توهان يا فيلسوف
و الله يا واد يا زيزو ما شاء الله عليك
كئيب كئيب يعني
بقى أنا زهقت من كتر العكّة اللي أنا فيها و دماغي هتشت من تفكيري إني هاسلم الشغل نهائي يوم 7\7 و أنا لسه ما خلصتش
آجي عندك ألاقيك تايه
يا سلااااااام
أساساً هي كانت ناقصة فانت جيت كملتها
الله يسترك يا بني
هأناقش يوم خماشر ياض يعني بعدك بيوم
يااااااااااا رب سلم

و بعدين يا عم دي مدونتك و ده أسلوبك و دي طريقتك انت يا ديبج
ما تغيرش حاجة انت كده كويس
أمال تبقى فيلسوف إزاي لو ماكنتش معقد
فكك يا عم

انت مش هاتقولي بقى يعني ديبج دي يا واد

ربنا يوفقك و يوفقني ياااااااا رب


يلا سلام

حاجات جوايا said...

اسلوبك جميل الحقيقة
واجمل ما فيه التوظيف الدقيق للكلمات فى مواضعها بدون ركاكة ولا اسفاف ولا تطويل
ماشاء الله ولا قوة الا بالله

واعتقد اننى اقف بجوارك فى منتصف الطريق ربنا يستر بقى ومتخبطناش عربية ولا حاجة
هههههههههههه

كن كما انت
فلن تستطيع ان تكون غيرك

خالص التحية

سالى

rovy said...

اولا بأعتذر عن تأخيرى فأنا فعلا انشغلت شويه الايام اللى فاتت
يعنى مش انت لوحدك اللى مشغول ...
وكمان كلنا مثلك نقف احيانا كثيره حائرين لا نعلم أنكمل المسيره ام نعود ادراجنا ..
ولكن دائما يجب ان نستمر و ان نحاول قرأة الاشارات و فهمها ..
ادعوا الله ان يوفقك و يوفقنا جميعا للطريق الصواب ..
وعاوزه اقولك انك مش محتاج تغير طريقه كتابتك ابدا لاننا حسناها و ما دمت تكتب ما تحس انك تريد ان تكتبه بصدق فأكيد حيوصل لنا ..
اتمنى ان لك كل التوفيق
تقديرى و تحياتى

rovy

Empress appy said...

مراحل فى حياتنا وايام
ومش عارفه ليه بقيت احس انها شبه بعض حتى نفس التصرفات هى هى

saragebaly said...

مراحل وهتعدي وبتعدي
هي الدنيا كدة يوم فرح ويوم حزن
يوم تحس ان نفسيتك فوووووق ويوم تحس انها محطمة
هي دي الحياة
ربنا يخرجنا منها على خير

تقبل مروري
تحياتي وتقديري لك
سارة

كيكى عوووووو said...

عووووووووووووووووووووو
انا جيت اتخديت
...........................
هو لسة البوست دة موجود
يلا شد حيلك
..................
دومت فى حفظ الرحمن
عووووووووووووووووووووووو
اتخديت بجد
عووووووووووووووووووووووو

كاميليا بهاء الدين said...

صباح الفل

ياترى انت فين؟؟

يا رب تكون بألف خير

فى انتظار جديدك

مش تتأخر علينا

تحياتى واحترامى
لاخى العزيز

Miss. Sosa said...

السلام عليكم

علي فكرة انا كنت جاية من قبل رسالة النملة والصرصار :)

اه والله مش كدب كنت قاعدة ادام المدونة وببص في صفحى التعليقات ولاحظت غيابك فعلا وكنت ناوية اجي اشوف جرا ايه .. بس منها له الامتحانات مش سايبة حد في حاله بس انا بوست جرادويت وعديت مرحلة الجرادواشن بروجكت .. صحيح عملت ايه في المشروع ؟!
يارب تكونوا عملتوا كويس فيه واخدتوا درجة كويسة
-----
بص البوست بتاعك مش غامض ولا حاجة السير بلا هوية الحيرة الاحساس بان كل العيون بتبص عليك اكمل على اللي انا فيه ولا امد ايدي واخطف عصفور من الشجرة

كل ده عادي لاننا لازلنا في مرحلة الاختيار والتاسيس في حياتنا اعتقد بعد كدا الدنيا هتهدي وهتبقى لك طريق واضح تكمل المسير فيه بس كان لازم تمر بحيرة الاختيار

-----

ايه حكاية النملة والصرصار ديه بقي :D
شكلك 180 سم ووقعت في نملة 150 :p
والله يااخوية من واقع رؤيتي الطويلة الممتدة والتى لا تتعدي مستوى الركبة البشرية للانسان العادي

الكائنات اللي فوق ديه ماابصلهاش خالص وحتى لو كلموني اعمل نفسي مش سامعة او الكلام مش ليه هي ناقصة احباط

ka2en Makboot said...

تعليق تاني بقي بالاكاونت التاني

اصل النهاردة كنت في امتحان تويفل وجبولي كف بصري وارتجاج في المخيخ من هول الصدمة

بص يا سيدي
النملة والدودة طول عمرهم اصحاب وبيلعبوا اكس اوه وده مكتوب في كتاب الزؤلوجي للعالم زالج بن مزلاج ولكنه استبعد ان يتم تزاوج بينهما خوفا من انتاج نملة مدودة
والمش مش ناقص قرف ده مستحمل الدود بالعافية

بس يا صديقي الحب يصنع المعجزات ولا يهمه اذا كنت لابس جذمة ام فردة قبقاب

فتوكل علي الله وهديتي ليكم هتبقى علبة بيرسول :D

ســـلام